روش شناسي طراحی در سه استوديوي بزرگ طراحی صنعتی دنيا

مهدي اصل فلاح - امير اصل فلاح

مقدمه

رشد و توسعه تكنولوژي و پيچيده شدن مسائل طراحی در دنياي امروز, باعث شده است تا دوران يكه تازي قهرمانان طراحی به سر آيد. اگر روزي ريموند لوي(1), هنري دريفوس(2), پيتر بيرنس(3) و والتر داروين تيگ(4),به تنهای ي شاهكارهای طراحی دنيا را خلق مي كردند, امروز ديگر اين استوديوها ي بزرگ طراحی دنيا هستند كه در قالب تيم های طراحی چند زمينه اي به خلق و توسعه محصولات مختلف مي پردازند. هر يك ازاين استوديوها در عين حاليكه در زمينه های مشتركي فعاليت ميكنند اما از نظر روش طراحی, شيوه های خاص خود را دارا هستند. دراين نوشتار, سه شركت بزرگ طراحی صنعتی دنيا كه بيشتر در گرايش طراحی محصول به فعاليت تخصصي مي پردازند معرفی شده و روش طراحی آنها مورد بررسي قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه ملاك انتخاب اين سه شركت, جوايز كسب شده توسط آنها در مسابقات معتبر طراحی دنيا و نيز شهرت و اعتبار شان در مجامع بين المللي طراحی بوده است.

همه ساله بهترين های طراحی IDEA (5) توسط انجمن طراحان صنعتی آمريكا IDSA (6) انتخاب شده و از سوي مجله »بيزنس ويك « (7) حمايت ميشود. كسب جايزه در اين رقابتها برای شركتهای طراحی صنعتی دنيا افتخار بزرگي محسوب شده و نشان دهنده سطح بالاي طراحی در اين شركتهای می باشد. به نحوي كه اين مسئله همواره در بروشور های تبليغاتي آنها انعكاس گسترده اي مي يابد و از آن به عنوان يك ابزار رقابتي با ساير استوديوهای طراحی استفاده مي شود. سه شركت طراحی Ideo, Ziba و Frog از شركتهای پر افتخار در اين رقابتها به شمار مي روند. اگر مجموع مدالهای طلا, نقره و برنز كسب شده در اين رقابتها را در پنج ساله اخير ملاك رتبه بندي شركتهای طراحی قرار دهيم, Ideo با 48 مدال در رتبه اول, شركت Ziba با 22 مدال در رتبه دوم و Frog با 15 مدال در رتبه سوم قرار مي گيرند. در جدول زير چند شركت برتر اين رقابتها در پنج ساله اخير نشان داده شده است.

 

تعداد جوايز كسب شده بين سالهای 2002 – 1998 در IDEA

رتبه

تعداد طراحی

نام شركت

1

48

IDEO

2

22

ZIBA

3

15

FROG

4

15

PENTAGRAM

5

14

HERBST LAZAR BELL

 
  استوديوي طراحی Ideo.

Ideo بزرگترين و موفق ترين شركت طراحی دنياست. كار فرمايان اين مجموعه شامل ليست طويلي از شركتهای معتبر و بزرگ دنيا نظير BMW, كانن, نيكون, پپسي, سامسونگ و... می باشند. اين شركت در سال 1991 پايه گذاري شده است و مديران آن ديويد كلي(8), بيل ماگريد(9) و مايك ناتال(10) از طراحان پيشرو و نوآوري محسوب مي شوند كه خلاقيت Hi-Tech  ا(11) اساس كار آنان است. بيل ماگريد و مايك ناتال هر دو طراح صنعتی انگليسي هستند و ديويد كلي داراي تحصيلات مهندسي در زمينه الكترونيك از پنسيلوانياي آمريكا است. قبل از پايه گذاري Ideo, بيل ماگريد در سال 1982 ميلادي اولين رايانه قابل حمل دنيا را با نام Grid Compass و ديويد كلي اولين ماوس رايانه اي را برای شركت اپل طراحی كرده بودند. علاوه بر اين سه طراح, در حدود 350 طراح و كارمند ديگر در قسمتهای مختلف دنيا مشغول به كار برای اين شركت هستند.

عبارت Ideo كه به عنوان نام اين مجموعه موفق برگزيده شده است, معادل يوناني واژه Idea می باشد. اين شركت در 6 شهر ايالات متحده, پالو آلتو, سان فرانسيسكو, شيكاگو, بوستون, بولدر, گرند راپيدز و دو شهر اروپايي لندن ومونيخ و شهر توكيو در آسيا ونيز تل آويو در خاور ميانه داراي استوديوي طراحی است و در سال 1996 توسط مركز طراحی زنتروم(12) در اسن آلمان به عنوان تيم طراحی سال برگزيده شده است.

روي هم رفته Ideo را مي توان شركتي دانست كه خلاقيت در آن حرف اول و آخر را مي زند, البته خلاقيتي كه در درون تيم تبلور پيدا كند. ورود به تيم های طراحی اين شركت كار آساني نيست. داشتن مهارت در زمينه های تخصصي طراحی صنعتی تنها يكي از فاكتور های لازم برای اعضاي Ideo است. علاوه بر اين, توانايي كار گروهي و روحيه فعال و پويا از ديگر شرايط طراحان اين مجموعه است.

فضاي استوديوهای طراحی Ideo, قابل مقايسه با هيچ محيط كاري ديگر نيست. ميزهای طراحان اين شركت پر از اشيا و محصولات مختلف است, از اسباب بازي كودكان گرفته تا اشيا عتيقه و جواهر آلات, بسته بندي مواد غذايي و مكانيزم های ساده و پيچيده. محيط اين شركت كاملا مستعد ايده پردازي است. ديوار های استوديوهای Ideo پر از يادداشت و اسكچ(13) است. هر هفته ساعاتي به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف اختصاص دارد. اما اين جلسات هيچ شباهتي به جلسات منظم و رسمي ساير سازمانها ندارد. تمام اعضا بدون هيچ محدوديتي وبا هر وضعيتي كه بخواهند ( ايستاده, دراز كش, چهار زانو و... ) در اين جلسات شركت مي كنند. اين مسئله باعث مي شود تا هر فرد تنها به موضوع مورد بحث فكر كند و نه چيز ديگر. محصولات بسياري از شركت های معروف دنيا نظير هوور, ال جي, سامسونگ, ويرپول, تري كام, فورد, ناسيونال و... درهمين جلسات به ظاهر غيرعادي توسعه پيدا كرده اند.

 

روش طراحی درIdeo

روش طراحی درIdeo شامل پنج مرحله است :

1- درك

2- مشاهده

3- تجسم

4 - ارزيابي

5- اجرا


مرحله درك مسئله از طريق برگزاري جلسات بحث و تبادل نظر با حضور اعضاي تيم طراحی اين شركت صورت مي گيرد. قالب اين جلسات بصورت نشست های Brainstorming(14) می باشد. هدف از اين مرحله تسلط اعضا بر صورت مسئله طراحی و درگير شدن ذهن طراحان با آن می با شد. مسائل وابسته به بازار يابي و فروش و نيز نكات فني و تكنيكي ازجمله موارد مورد بحث در اين قسمت مي باشند. همچنين سوالاتي نظير رقبا چه كساني هستند ؟ مشتريان از كدام دسته می باشند ؟ چه تكنولوژيهای ي برای توسعه محصول مورد نياز است ؟چه حاشيه سودي بايد برای كارفرما در نظر گرفته شود ؟ و چرخه عمر محصول چگونه است ؟ از عمده سوالاتي هستند كه ذهن طراحان در اين مرحله برای يافتن پاسخ آنها به تكاپو مي افتد. در واقع اين بخش از فرايند طراحی بينش و بصيرت اوليه را برای ورود به مراحل بعدی برای اعضاي تيم طراحی به ارمغان مي آورد.

مرحله دوم _ مشاهده _ مستلزم زير ذره بين قرار دادن استفاده كنندگان است. Ideo برای انجام اين بخش از گزارشهای روانشناسان توجيه شده نيز ياري مي جويد. اين امر به طراحان كمك مي كند تا حسي مشترك با استفاده كنندگان در قبال محصولات بدست آورند. بررسي ويژگيهای استفاده كنندگان و نياز منديهای فرآيند استفاده منجر به تعريف ويژگيهای عملكردي محصول در اين قسمت مي شود. نكته حائز اهميت در اين مرحله بررسي تعاملات استفاده كنندگان غير حرفه اي با محصولات است. به طور مثال رفتار فردي كه برای اولين بار قرار است با يك محصول خاص مواجه شود, موشكافانه ارزيابي مي شود. همچنين مردم نگاري يا ضبط تصويري رفتار از ديگر شيوه های اين بخش است, در حقيقت هدف نهای ي اين مرحله دستيابي به احساسات و رفتار های واقعي استفاده كنندگان است.
مرحله سوم _ تجسم _ عرصه درخشش طراحان صنعتی است. پس از آنكه سناريوهای مربوط به فرايند استفاده از محصول آماده شد, راه حلها و ايده های نو از اسكچ های دو بعدی به نمونه های اوليه سه بعدی تبديل مي شوند تا فرايند استفاده بوسيله آنها شبيه سازی شود. برای رسيدن به نتايج و راه حلهای بهتر, تعداد زيادي از اين نمونه های سه بعدی غير دقيق در استوديو های Ideo ساخته ميشود. اين مدلها در بررسي های عملكردي, ارگونوميكي(15) و زيبا شناختي به اعضاي تيم طراحی در راستاي اتخاذ تصميمات درست تركمك شاياني مي كنند.
مرحله چهارم _ ارزيابي _ شامل بررسي و پالايش ايده ها می باشد. معيار اين بررسي و پالايش, نتايج حاصل از قسمتهای قبل می باشد. معمولا تيم طراحی در اين مرحله به عقب باز مي گردد و براساس اطلاعات حاصل از قسمت اول اقدام به تصميم گيری مي كند. در واقع تمام پروسه طراحی در Ideo بر مبناي كاربر پايه ريزي و انجام مي شود.
آخرين مرحله از مراحل طراحی در Ideo _ اجرا _ مرحله طراحی مهندسي و طراحی برای توليد می باشد. دراين قسمت باز هم كارفرما ونظرات و شرايط آن درنظرگرفته مي شوند. به عبارت ديگر اين مرحله, محل انطباق راه حلهای تيم طراحی با امكانات, شرايط و خواسته های كار فرما در راستاي توليد محصول و ارائه آن به بازار فروش می باشد. نزديك به 90 درصد از زمان و هزينه در Ideo به اين مرحله از فرآيند طراحی اختصاص دارد.


 استوديوي طراحی Ziba.

شايد هيچ استوديوي طراحی در دنيا به اندازه » زيبا ديزاين « برای طراحان ايرانی شناخته شده نباشد. سهراب وثوقي موسس زيبا در سال 1335 در تهران متولد شد. در سال 1350 قبل از پايان تحصيلات دبيرستاني ايران را ترك و راهي آمريكا شد. در سال 1358 از دانشگاه ايالتي » سن خوزه « در رشته طراحی صنعتی فارغ التحصيل شد. به مدت 5 سال به عنوان طراح در شركت » هيولت پاكارد يا اچ _ پي «(16) كه در زمينه توليد تجهيزات رايانه اي به خصوص چاپگر فعاليت مي كند, مشغول به كار شد و بالاخره در سال 1984 ميلادي شركت زيبا ديزاين را تاسيس كرد. در طول دو دهه فعاليت زيبا ديزاين, علاوه بر دفتر اصلي شركت در پورتلند واقع در ايالات اورگان, شعبات ديگري در توكيو, تايپه و سن خوزه تاسيس و پرسنل اين مجموعه بالغ بر 90 نفر شده است و نزديك به 500 نوع محصول در اين استوديوها طراحی شده اند.

در سال 1994 ميلادي, بر اساس انتخاب مركز World Economic Forum عنوان رهبر جهان فردا به آقاي وثوقي اختصاص داده شده است. همچنين وي در همين سال به عنوان يكي از چهل طراح تاثير گذار در ايالات متحده انتخاب شد.

فلسفه طراحی شركت زيبا بر مبناي اصولي چون هدفمندي, ساده سازی, هارموني, توازن, تناسب, لذت بخشي, جزء پردازي و انسان محوري پايه ريزي شده است.
در طي چند سال اخير فعاليت های زيبا ديزاين از طراحی اشياء به طراحی استراتژيك و راهبردي تبديل شده است. بر طبق اين نوع طرز نگرش به مسائل طراحی, راهكارهای بلند مدت در فرآيند طراحی مد نظر قرار مي گيرند. همچنين هويت سازی در پيكره محصولات و فضهای ارائه خدمات, يكي از دستاورد های اين روش محسوب مي شود. بدين ترتيب محصول به عنوان يك لوگوي سه بعدی برای شركت ها در نظر گرفته مي شود.

يكي از نمونه های برجسته از فرآيند طراحی استراتژيك در زيباديزاين, طراحی هويت شركت فدرال اكسپرس Fed Ex می باشد كه در نوع خود از شاهكارهای طراحی دنيا محسوب مي شود. فدرال اكسپرس كه در زمينه ارائه خدمات پستي فعاليت مي كند, از كارفرمايان اصلي شركت زيبا طي چند سال اخير بوده است. زيباديزاين با طراحی هنرمندانه خود, روح هويت را در تمام اجزاي فدرال اكسپرس از فضهای خدماتي اش گرفته تا ساعتهای ديواري و ساكهای دستي و كاميونها و چرخهای حمل بار آن دميده است. اين مسئله برای فدرال اكسپرس هزينه بسياري داشته است اما در ازاي آن برند Fed Ex به يكي از برند های پر ارزش و تاثير گذار در ايالات متحده تبديل شده و در آمد فرآواني را نيز برای آن به همراه داشته است.

در حيطه طراحی محصول نيز شركت زيبا شاهكارهای فراواني خلق كرده است. طرحهای زيبا را مي توان تركيب عالي حس و منطق دانست. از نمونه های برجسته اين محصولات و طرحها مي توان به دستگاه دياليز, شيشه شوي دستي, چاپگر اچ پي و اسپيكر كن وود اشاره كرد.

روش طراحی در Ziba
در زيباديزاين فرآيند طراحی داراي 4 مرحله عمده است :
1- درك نيازمنديهای احساسي و منطقي استفاده كنندگان با در نظر گرفتن ويژگيهای رقابتي و امكانات كارفرما.
2- تبديل نيازها به كلمات و واژه ها ي كليدي, تر سيمات دو بعدی و فرمهای سه بعدی. در اين مرحله جلسات Brainstorming برگزار شده و نمونه های اوليه توسعه پيدا مي كنند.
3- مشخص نمودن ايده های ي كه پتانسيل بيشتري برای موفقيت در بازار دارند.
4- توسعه ايده و مهندسي آن در جهت توليد انبوه.
 

شركت زيبا بر روي مرحله اول از روند طراحی فوق تمركز ويژه اي دارد. زير بناي كار اين مجموعه اطلاعات است. اطلاعات راجع به ارزشهای محصول برای استفاده كننده و رفتارها و كردارهای ي كه در تقابل با آن دارد. در اين مرحله اطلاعات گوناگوني حول محور استفاده كننده, شرايط رقابتي بازار و كار فرما كه در قالب شيوه 3C (( Competition - Client - Customer شناخته مي شود, جمع آوري شده و از آن به عنوان موتور محرك فرآيند طراحی استفاده مي شود. دراين شيوه مردم نگاري وثبت و بررسي رفتار مشتريان در قبال محصول از اولويت های اصلي به شمار مي رود. تاكيد بر اين امر به دليل خلق تجربه های مطلوب برای استفاده كنندگان صورت مي گيرد كه از اهداف زيباديزاين است.
همچنين روش ديگري در زيباديزاين برای يافتن خلاء ها و نقصان های محصولات وجود دارد كه با نام نمودارهای ادراكي يا Perceptual Maps معرفی شده است. در اين نمودارها متغيرهای ي انتخاب شده و محصولات موجود بر مبناي اين متغيرها فضهای بين دو نمودار افقي و عمودي را مي پوشانند, با بررسي نواحي خالي بين دو نمودار مي توان به راه حلهاو محصولات جديدي دست پيدا كرد.

 استوديوي طراحی  Frog.
اوايل دهه 80 ميلادي, شايد كمتر كسي در شهر Altensteig آلمان فكر مي كرد نام Frog كه با الهام از قورباغه های بي شماري كه جاده های اين شهر را در هنگام حركت دسته جمعيشان مسدود مي كردند انتخاب شده بود, مناسب يك شركت طراحی باشد. در آن زمان حتي انتخاب اين نام از سوي بسياري احمقانه تلقي مي شد. اما بعدها Frog به چنان شهرتي در دنياي طراحی رسيد كه تبليغات آن در تمام مجلات معروف طراحی دنيا به چاپ رسيده وجزو شركتهای پيشرو طراحی دنيا قرارگرفت.

در شركت طراحی Frog اعتقاد بر اين است كه مشتريان تنها يك محصول نمي خرند, بلكه آنها ارزشهای ي را قالب سر گرمي, تجربه و هويت شخصي خريداري مي كنند. جمله فوق را » هارتموت اسلينگر «(17) موسس Frog گفته است. اسلينگر در جامعه طراحی آمريكا شخص بسيار تاثير گذاري است. شاهد اين ادعا عنواني است كه مجله بيزنس ويك به او اطلاق كرده و وي را تاثيرگذارترين طراح صنعتی آمريكا پس از ريموند لوي دانسته است.

شركت Frog, در سال 1969 ميلادي در آلمان و با نام Esslinger Design تاسيس شده است و از سال 1982 با نام Frog design به فعاليت خود ادامه داده وهم اكنون به يك شركت طراحی مشهور جهاني تبديل شده است و در نواحي مختلف دنيا دارا ي دفتر طراحی است. اين مجموعه با شركتهای بزرگي چون سوني, ماتسوشيتا, شارپ, اپسون, موتورولا,آي بي ام, كامپك, لافت هانزا, اپل, مايكروسافت, ايسر و... در زمينه های طراحی محصول, طراحی هويت سازماني, طراحی گرافيك و... همكاري داشته است.
Frog درعرصه بين المللي به موفقيتهای بسياري در زمينه طراحی دست يافته و جوايز متعددي را نيز به دست آورده است. از جمله انتخاب آن به عنوان تيم طراحی سال در 1993 ميلادي توسط مركز طراحی زنتروم در شهر اسن آلمان است.

هدف اصلي در اين شركت بوجود آوردن ارزشهای احساسي در محصولات است, بدين ترتيب استفاده كنندگان محصول را برای مدت زمان بيشتري نگهداري كرده و توجه و مراقبت بيشتري نسبت به آن خواهند داشت. اسلينگر عقيده دارد كه طراحی يك محصول تنها بخشيدن يك فرم پر جاذبه به آن و اضافه نمودن جزئيات به آن نيست بلكه عاملي كه تعيين كننده است همانا بوجود آوردن رابطه احساسي بين انسان و محصول است. طبق اين عقيده پرداختن به استيتك تنها بخشي از كار طراحی است. اسلينگر معتقد است كه يك محصول در صورتي موفق است كه بفروشد.

از سالها پيش, تبليغات Frog رادر پشت جلد مجلات معروف طراحی دنيا نظير Form و ID مي توان مشاهده كرد كه اين مساله در جذب مشتريان اين شركت تاثير به سزايي داشته است. همچنين از سال 1994, شركت Frog مجله ويژه خود را با نام Rana كه معادل لاتين Frog است, در زمينه مسائل تخصصي طراحی منتشر كرده است. در قسمتي از شماره اول اين مجله در مورد نقش تاثير گذار طراحی در جوامع چنين آمده است :

«ما در Frog اعتقاد داريم كه طراحی مي تواند دنيا را دچار تحول و تغيير سازد. برای كشورهای گروه هفت موسوم به G7 (فرانسه, آلمان, بريتانيا, ايتاليا, ژاپن, اسپانيا و آمريكا ) دهه 1950 دوره توليد بود, دهه 1960 عصر تحقيق و توسعه, دهه70 دهه بازاريابي وماركتينگ و دهه80 عصر سرمايه گذاري و تجارت بود. اما دهه 1990 ميلادي دهه انجام تركيبي تمام چيزهای ي بوده كه انسان در طي ساليان قبل انجام داده است. اين دهه, دهه تركيب است. در طراحی نيز دهه 90 دهه طراحی استراتژيك تركيبي است. ما در Frog عقيده ويژه اي داريم كه عبارتست از اينكه تمركز تخصص طراحی صنعتی بايد بر روي ايجاد هارموني و هماهنگي بين انسان, طبيعت و صنعت باشد.»

Frog به محصول, برندآن و شركت سازنده اش به عنوان يك كل واحد مي نگرد. اين رويكردي است كه از آن با عنوان طراحی استراتژيك تركيبي يا(Integrated Strategic Design) ISD ياد ميشود. طي اين روش, محصول از ايده تا فروش مديريت مي شود. طراحی محصول, مهندسي, توليد, گرافيك و بسته بندي همگي شامل اين فرآيند مي شوند. رويكرد طراحی استراتژيك تركيبي باعث شده است تا فعاليتهای Frog تنها منحصر به طراحی محصول نشود و علاوه بر آن شامل طراحی گرافيك وطراحی صفحات وب نيز باشد. از مشهورترين طرحها ي گرافيكي Frog, طراحی نشانه و عناصر بصري ويندوز XP برای مايكروسافت می باشد.

 روش طراحی در Frog.
فرآيند طراحی محصول در Frog شامل چند مرحله زير است :
 

1- تعريف پروژه

2- تعريف محصول

3- توسعه محصول

4- مهندسي محصول 5- توليد


در مرحله تعريف پروژه, اعضاي گروه طراحی انتخاب شده ودر قالب جلساتي كه بيشتر به صورت Brainstorming برگزار مي شوند, نيازمنديهای بازار تبيين مي شوند. در بخش تعريف محصول, برنامه ريزيهای اوليه, مطالعات امكان سنجي و مديريت منابع انجام مي شوند و بودجه لازم برای توسعه طرح مشخص مي شود. در مرحله توسعه محصول, خصوصيات مهندسي طرحها مشخص شده و مدلهای سه بعدی محصولات توسعه مي يابد. همچنين مراحل مونتاژ مورد ارزيابي قرار گرفته و نمونه های عملكردي محصول(18) برای انجام تستها ي مختلف ساخته مي شوند. در قسمت مهندسي محصول, مدل های سه بعدی دقيق از محصول تهيه شده و متغير های تاثير گذار بر روي طراحی آزموده مي شوند. ملاحظات مربوط به كاركرد و چرخه عمر محصول و كيفيت های آن نيز از ديگر فعاليت های اين مرحله هستند.در بخش آخر يا توليد نيز نكات فني و اقتصادي توليد مورد توجه قرار مي گيرد.

نتيجه بحث
سه شركت Ideo, Ziba و Frog در عين حاليكه در حيطه مشترك طراحی صنعتی فعاليت مي كنند, اما از لحاظ خط مشي و نحوه تفكر در مسائل طراحی داراي فضهای متفاوتي می باشند. اين مسئله با بررسي خروجي های فعاليت اين استوديوها كه همانا محصولات آنها هستند قابل مشاهده است.

همان قدر كه در Ideo به روند خلاقه های _ تك و آينده نگرانه توجه مي شود, در Ziba به مقوله اطلاعات و منطق طراحی پرداخته شده و در Frog به كاركرد احساسي فرم و پروسه گام به گام طراحی.

Ideo بسيار خلاق تر و واگرا تر از دو شركت ديگر عمل مي كند و شايد فاصله شايان توجهي كه در جدول جوايز IDEA باساير رقبايش دارد از همين جا ناشي مي شود. از سوي ديگر زيباديزاين يك فرآيند همگرا را پيگيری مي كند و به همين دليل طرح های اين شركت همگي داراي يك استايل منطقي می باشند, بدين معنا كه در طرح های آن تناسبات و روابط فرمي حساب شده موج مي زند. آناليز استتيكي محصولات زيباديزاين, رابطه های هندسي و فرمي بيشماري را درپيكره آنها نمايان مي كند, يعني هيچ يك از جزئيات فرمي به حال خودرها نشده و همگي آنها» طراحی« شده اند.

Frog در مقايسه با دو شركت ديگر داراي وضعيتي مياني است. با توجه به سابقه طولاني تر اين شركت ( بيشتر از 30 سال ) مي توان استايل متفاوتي را در دوره های مختلف در پيكره محصولات آن مشاهده كرد. تلويزيون سوني Wega و رايانه شخصي Apple Mac كه در دهه های 70 و 80 ميلادي توسط اين شركت طراحی شده اند بازتاب كاملي از استايل اين دو دهه محسوب مي شوند. در زمينه طراحی گرافيك نيز نشانه و عناصر بصري ويندوز XP از آثار برجسته اين شركت محسوب مي شود كه در نوع خود يك نمونه تمام عيار است.
فعاليت Frog در زمينه هويت سازی برای برند ها وسيع تر از دو شركت ديگر است, به همين دليل است كه در زمينه گرافيك و طراحی صفحات وب پيشروتر و گسترده تر از آنها عمل مي كند. عليرغم آلماني بودن اسلينگر _ موسس Frog _ و وجود رگه های ي از تفكر آلماني عملكردگرا در طرح های اين شركت, وي و مجموعه اش شعار جديدي را وارد دنياي طراحی صنعتی كرده اند؛ » فرم تابع احساس است.«(19)


 

پي نوشت ها

Raymond Leowy (1893-1986)(1)
Henry Dreyffus (1904-1972)(2)
Peter Behrens(1869-1940) (3)
W.D Teague (1883-1960)(4)
Industrial Design Excellence Awards(5)
Industrial Design Society of America(6)
Business Week(7)
David Kelley(8)
Bill Moggridge(9)
Mike Nuttall (10)
High-Tech(11)
Zentrum(12)
Sketch(13)
(14)يكي از شيوه های ايده يابي گروهي است.
(15) هدف ارگونومي طراحی برای افزايش و بهبود ايمني, بهداشت,سلامتي,راحتي و كارايي انسان است.
Hewlett Packard ( HP )(16)
Hartmut Esslinger(17)
Prototype(18)
Form follows emotion.(19)


فهرست منابع و مآخذ


كتابها

Julier - Guy, 20th Century Design and Designers, Singapore, Thames & Hudson, 1993.
Myerson - Jeremy, IDEO ; Masters of Innovation, Hong Kong, Laurence King, 2001.
Sweet - Fay, Frog ; Form Follows Emotion, Hong Kong, Thames & Hudson, 1999.
Vossoughi - Sia, Ziba Design General Catalog, 2002.
 


مجلات
- كار آفرين, شماره 7, تير 1380
- Design, April, 1994.
- Business Week, June 25, 2001.

سايتهای اينترنتي :

www.bw.com

www.frogdesign.com

www.ideo.com

www.zibadesign.com



 

فهرست مقالات